Blázinec v Silicon Valley, Antonio García Martínez

28. 4. 2019, Vladimír Klaus, přečteno 185x

Knihy
Osobní rozvoj

Docela tlustá 400stránková kniha začíná poměrně netradičně – popisem jistých událostí ve Facebooku. Ani pak to není o nic lepší, protože autor po škole pracoval pro Goldman Sachs. A věřte mi, že po přečtení vás ani nenapadne dát, byť korunu, do nějakých fondů nebo něčeho podobného. Ale to je pořád jen jakýsi úvod...

Další část knihy je velmi intenzivně věnována startupům, okolnostem financování a tím, jak je to celé divný a nepředvídatelný svět. Ano, jde o americké reálie, kterým většina z nás nerozumí, ale i tak. Andělský investor, zakladatel nebo kdokoliv další – nejde a nikdy nešlo o nic jiného než o peníze, případně o moc či ego. Jak překvapivé...

Velmi se mi líbila myšlenka, že lidé jsou posuzováni podle toho, jakou si drží společnost. A neplatí to rozhodně jen v Silicon Valley.

Většina knihy se pak týká působení autora knihy ve Facebooku, i když to na začátku vypadalo spíše na Twitter. Ostatně namlouvání mezi jeho startupem a Twitterem, resp. Facebookem je opravdu neuvěřitelně zajímavé a poučné zároveň. Stranou ovšem nezůstanou ani zmínky a zajímavosti okolo Googlu, Microsoftu, často neoficiálně vynášené zaměstnanci nebo jen tím, že lidé mezi těmito (a dalšími technologickými) firmami docela často pracovně rotují.

Pokud vás zajímá marketing, reklama, všechny systémy, aplikace i pravidla, která s tím mají něco společného, určitě si knihu kupte a přečtěte. Takový vhled do tohoto oboru, a ještě prostřednictvím interních informací z Facebooku asi hned tak nenajdete. Jen se připravte na to, že pokud fungování reklam nerozumíte, bude to čtení dost náročné, často spíše až nepochopitelné (pro mě to tedy bylo!). Ale i bez porozumění souvislostem budete po přečtení na zobrazování reklam nahlížet úplně jinak.

Projdete si i uvedením akcií Facebooku na burzu a další řadou kotrmelců, interních šarvátek, úspěchů i neúspěchů, především pak častým hodnocením lidských kvalit a postojů, hlavně s ohledem na postavení ve firmě, mocenské zájmy a pochopitelně i peníze. Kniha končí i zhodnocením celého příběhu s odstupem několika let, a i tato pasáž rozhodně patří k velmi poučným a hodně překvapivým částem.