Jak pálit a neukládat, Petr Novák

9. 7. 2018, Vladimír Klaus, přečteno 97x

Knihy
Osobní rozvoj

Tato poněkud netradiční kniha s řadou doplňků (když si pořídíte rozšířenou verzi) týkající se hubnutí má mnohem širší záběr, než se může z názvu zdát. Není to totiž primárně (alespoň podle mě) o hubnutí, ale o pochopení řady úžasných funkcí a procesů, které se odehrávají v našem těle a o kterých drtivá většina lidí nemá sebemenší tušení. Natož, aby chápali, jaký dopad to může mít na zdraví, váhu, kondici apod.

Dá se očekávat, že vás asi řada informací šokuje – třeba to o nesmyslnosti doporučování nízkotučných produktů, vyhýbání se tukům a dalším "tradičním" radám, za kterými stojí (jak jinak) byznysové zájmy velkých společností. Bohužel nebo spíše naštěstí jde věda a výzkum hodně dopředu a to, co platilo (nebo se doporučovalo) před 30 lety, je dnes už jinak. Můžeme jen doufat, že dnešní informace jsou lepší, ale to se asi také ukáže až zase za dalších 30 let. ;-)

Pro mě nejhodnotnější informací je popis hormonů, vitamínů, minerálů, fungování inzulínu, kortizolu, leptinu, procesu spalování apod. Chvílemi je to docela odborné, ale na druhou stranu velmi přístupně popsané, takže se to dobře čte. Nicméně pokud budete mít o téma zájem, nevyhnete se opakovanému čtení a dohledávání dalších zdrojů s podobnými informacemi, což ale rozhodně není na škodu. Stranou nezůstanou ani informace o (ne)vhodných potravinách, sportu (aerobní a anaerobní cvičení), ale také stresu – tedy jedné z nejhorších věcí, která zásadně ovlivňuje v podstatě úplně vše.

Pochopitelně jako u všech vzdělávacích knih je třeba brát informace zde prezentované jen jako možná doporučení, která zafungovala autorovi a zřejmě i spoustě dalších lidí, ale která nemusí zabrat u vás nebo třeba jen v omezené míře. A nebo jen nebudete ochotni některé z uváděných věcí realizovat (intervalové tréninky, vzdát se kávy či pečiva apod.). Nejlepší je pochopitelně zkoušet a hledat svou individuální cestu a přístup k vlastnímu zdraví a kondici.

Moje osobní doporučení je – čtěte, dohledávejte si další informace, nacházejte shodné části a ty pak zkoušejte. Možná zjistíte, že hlavní problém je vaše slabá vůle, neochota se změnit, pohodlnost a spokojenost s konzumním životem. Pak ale prosím neobviňujte Mekáč nebo hospůdku na růžku za to, že jste na tom tak, jak na tom jste...