08.06.2014, Vladimír Klaus, navštíveno 10445x

Windows Phone

V tomto článku se dozvíte o patáliích s reklamací Lumie 920. Telefon je to přesto výborný a nedám na něj dopustit. Ovšem pokud dostanete vadný kus a reklamace probíhá dosti podivně, není to moc dobrá zkušenost. I když na druhou stranu... A s firmou Nokia to samozřejmě nemá nic společného.

Jak jsem reklamoval NOKIA Lumii 920, obrázek 1

Nákup

Telefon jsem koupil v Alze v polovině listopadu 2013. Již z prvních testů bylo zřejmé, že telefon jednak vrže a pak má v pravé části lehce rozmazané fotky. Řada lidí by nad tím mávla rukou – vrzání nebylo tragické a to rozmazání pozná jenom šťoural. Jenže! Tento mobil měl disponovat především dvěma věcmi – unibody tělem, které nemůže z principu vrzat a pak perfektním foťákem. Z tohoto pohledu se pak zjištěné závady jeví docela jinak. Přesto jsem kvůli jiným prioritám s daným stavem vydržel do začátku ledna.

Reklamace č. 1

Začátkem ledna 2014 jsem odnesl mobil na první reklamaci. Reklamoval jsem ony dvě věci a přístroj byl přijat. Z obrázku to asi nebude patrné, ale jde o neostrost v prostoru označeném zelenými linkami.

Jak jsem reklamoval NOKIA Lumii 920, obrázek 2

Během necelého týdne mi byl mobil vrácen, že, cituji, „uvedená závada se při celodenním testování neprojevila“. Při vyzvedávání a přečtení této úžasné zprávy jsem chtěl vidět toho člověka, který celý den fotil a zkoušel kryt. Nějak jsem si nedokázal představit někoho, kdo 8 hodin fotí, mačká kryt a nic nevidí, neslyší. :-)

Překvapivě mi nebylo vyhověno a protože jsem opět řešil jiné a docela prioritní nepříjemné věci, celou věc jsem zatím odložil s tím, že si asi tedy budu muset zvyknout.

Reklamace č. 2

V polovině března mi ale došla trpělivost a odnesl jsem telefon na druhou reklamaci. Nejen že stále vrzal a stále měl neostré fotky (aktualizace firmwaru nepomohly), ale přidalo se k tomu vypadávání signálu. Nebyl jsem dostupný nebo se objevila chyba SIM karty. A to už byla dost vážná věc.

Jak jsem reklamoval NOKIA Lumii 920, obrázek 3

Vyměnil jsem SIM kartu za zcela novou, nepomohlo to. Že je problém opět v telefonu bylo zřejmé i z důvodu, že jak stará, tak nová karta fungovaly v jiném mobilu bez problému.

Tentokráte jsem na výsledek čekal skoro měsíc. Telefon putoval do opravdového servisu, kde zřejmě vyměnili vše, co šlo. Opět cituji z protokolu o opravě – „výměna USB konektoru, ostatních konektorů, kamery, vnitřního krytu, těsnění, stínícího krytu“.

Na první pohled bylo zřejmé, že vrzání je pryč a že foťák dává konečně výsledky, které jsem od něj očekával. Ostatně, že došlo k razantní změně, bylo jasné i z informací „O telefonu“. V původním stavu tam bylo „Číslo revize hardwaru: 1.0.0.0“, nyní něco jako 6.5.0.4. Z toho jsem nabyl dojmu, že se ke mně původně dostal nějaký kus z úplně první série, která zlobila. Nicméně tuto informaci mi nikdo nikdy nedokázal potvrdit.

Jenomže po necelých 24 hodinách opět opakované výpadky SIM karty a nedostupnost. A to zcela bez ohledu na situaci – vypadávalo to na nabíječce, při prohlížení webu nebo přímo při telefonování.

Dokonce jsem vyměnil šuplíček na SIM kartu, který se jevil jako trochu poškozený a bylo možné, že tam karta trochu plave a tím pádem vypadává. Bez úspěchu.

Reklamace č. 3

Po necelých 14 dnech (5. 4. – je to důležité) tedy další reklamace. To už jsem si vyhledal nějaké informace ohledně řešení reklamací, spojil se s právníkem. Protože jsem telefon kupoval před méně než 6 měsíci, požadoval jsem výměnu (ne opravu!), resp. odstoupení od kupní smlouvy. Bohužel telefon stejně musel putovat do servisu, aby závadu potvrdili.

Po měsíci čekání další šok – závada se v servisu neprojevila, telefon byl uveden do továrního nastavení. Vzal jsem tedy telefon, dal do něj SIMku a ani ne po 4 hodinách další výpadek.

Reklamace č. 4

Hned druhý den jsem se začal připravovat na 4. reklamaci. Opět přesný popis problémů, screenshoty, opět požadavek na odstoupení od smlouvy atd. A během toho jsem narazil na docela zásadní věc. Složky v telefonu měly datum 4. 4. 2014.

Jak jsem reklamoval NOKIA Lumii 920, obrázek 4

Na tom by nebylo nic zvláštního – jenže to bylo den před odevzdáním do servisu. Takže poslední uvedení do továrního nastavení jsem dělal já a nikoliv servis. Zcela jasně jsem usvědčil onen servis ze lži. S telefonem zřejmě nic nedělali, ani ho nezkoušeli. To se pak závada opravdu nemohla projevit...

Jakákoliv důvěra padla a šel jsem do Alzy s jasným požadavkem na okamžité odstoupení od smlouvy. Jak už asi tušíte, telefon stejně musel putovat do servisu. A hádejte do jakého.

Vše nakonec dobře dopadlo – servis nebyl schopen ve lhůtě 30 dnů telefon vrátit, takže jsem si koncem května došel do Alzy pro dobropis a peníze.

Sláva. Maratón byl po 5 měsících u konce.

Co jsem udělal špatně

Na úplném začátku jsem měl jít do Alzy a chtít vyměnit kus za kus. Místo toho jsem to řešil jako reklamaci. Ono totiž pokud dojde k nějaké závadě do 6 měsíců od nákupu, je na vás, zda to necháte opravit nebo budete požadovat nový kus zboží (a pozor – můžete požadovat přesně ten samý typ – včetně barvy apod.). Pokud firma přesně ten samý typ nemá, pak můžete požadovat odstoupení od kupní smlouvy. Vše popisuje § 616 – Shoda s kupní smlouvou.

Mobil pohotovost

Toto je společnost, do které jsem nosil telefon k opravě. Asi jsem to měl nosit do Alzy, jenže tam mi zase tvrdili, že je lepší přímo do této společnosti. Když odhlédnu od toho, že první reklamaci zpackali přímo oni (nerozpoznali problémy), pak jsem s jejich jednáním a dalšími věcmi, které jsem s nimi řešil, naprosto spokojen. A to včetně nákupu nového telefonu a bonusů s tím spojených. Ale o tom až možná jindy.

Servis Arvato

Na tento servis najdete na webu řadu stížností. Dnes se už nedivím, mám stejnou zkušenost. Navíc sídlí někde v tramtárii, aby tam nikdo nejezdil osobně, ale i když tam (prý) přijedete, nemají žádnou recepci, nikdo se s vámi bavit nebude. Prostě výborné služby. A bohužel jsou zřejmě jediní, kteří mají oprávnění dělat „složitější“ opravy. Takže ať chcete nebo ne, stejně to skončí u nich.

Alza

Přístup Alzy považuji za korektní. Prodali mi vadný výrobek a asi by mi ho i vyměnili (i když kdo ví – ze servisu by jim třeba došlo, že je vše v pořádku). Závěrečné vypořádání proběhlo hladce a v příjemné atmosféře.

Závěr

Když se tak ohlédnu za celým případem, tak ho nakonec vidím docela pozitivně. Mám docela dost zkušeností týkající se reklamací, mám nejlepší fotomobil současnosti a ještě za skvělou cenu a v neposlední řadě jsem mohl napsat tento článek, který třeba také někomu pomůže.

Jo a ještě něco – ten skvělý fotomobil NOKIA Lumia 1020 jsem si pořídil vlastně hned den poté, co Microsoft oficiálně převzal mobilní divizi Nokie. Jak příznačné J