1. 6. 2021, Vladimír Klaus, navštíveno 103x

Hudba

Pořídil jsem si další hračku, která ale jen jako hračka vypadá. Nebo spíše jako odstrojená kalkulačka. Jenomže za tímto, pro někoho možná podivným, zařízením se skrývá poměrně geniální mašinka od neméně geniálního tvůrce ze Švédska - Teenage Engineering. A těchto mašinek je celá řada. Já se v této sérii zaměřím pouze na PO-33 K.O.!, ale nemohu vyloučit, že časem přidám ještě nějaké další kousky, jako je třeba PO-32 Tonic apod.

Teenage Engineering PO-33 K.O.! - díl 1 - Úvod, obr. 1

Takže, co to vlastně je? Je to jakýsi kapesní syntezátor, sekvencér a sampler. Má řadu vestavěných zvuků, které můžete použít v tzv. patternech, což je sada 16 "not". Těchto patternů může být 16 a dají se řetězit, a to i vícekrát za sebou. Není tedy problém přehrát třeba tuto sekvenci: 1, 1, 2, 1, 5, 5, 5, 7. 

A co je neméně důležité - tento nástroj zvládá 4-hlasou polyfonii. Tedy najednou mohou znít až 4 nástroje. Jak toho dosáhnout si ukážeme v dalších článcích.

Na následujícím obrázku je patrné, že při stisknu "sound" je k dispozici 8 slotů (1. je aktivní - svítí víc), čímž se volí daný zvuk či nástroj. Poté je už k dispozici 16 tónů či variant zvoleného zvuku/nástroje.

Teenage Engineering PO-33 K.O.! - díl 1 - Úvod, obr. 2

Vše je ještě rozděleno na melodické samply (jde o 16 tónů stupnice) a bicí samply (jde o 16 typů bicích, jakési řezy zvuku). Takto se to špatně vysvětluje, ale věřím, že bude vše jasné z později zveřejněných článků. Dále je možné měnit tempo, používat filtry, různé modulace apod. A to buď přímo na úrovni "programování" nebo "živého hraní". Samozřejmě je zde i možnost nastavit hlasitost, používat vestavěný reproduktor, k dispozici jsou i běžné hodiny nebo budík.

A co je ještě velmi podstatné? Tato "kalkulačka" má také mikrofon, takže můžete vlastní zvuky nahrát a pak použít ve své tvorbě. A není třeba používat jen mikrofon, ale i klasický audio vstup. Je možné nahrát až 8 melodických samplů a 8 bicích samplů, v celkové délce nepřesahující 40 vteřin. Obě varianty budou ukázány v dalších článcích této série.

Teenage Engineering PO-33 K.O.! - díl 1 - Úvod, obr. 3

Tato zařízení se dají dále propojovat, napojovat i na další zcela odlišné hudební nástroje a vytvářet tak docela netradiční zvuk či celou sekvenci.

Ještě malá poznámka k technické (HW) kvalitě. Je třeba počítat s tím, že jde o velmi levný "nástroj" vyráběný v Číně. Přesto zamrzí, že baterie se nemusí úplně ideálně vejít do daného prostoru a navzájem se vytlačují (chce to trochu ohnout obepínající dráty). Stejně tak kvalita tlačítek není ideální (alespoň u mého kusu), je třeba vychytat, jak ho správně stisknout (třeba s přítlakem na horní část), aby bylo opravdu stisknuto. Mě osobně to až tak nevadí (žádné živé hraní nehrozí), ale prostě to kazí dojem a radost z užívání.

Stejně tak může být lehce problematický návod od samotného výrobce - nepopisuje vše, nepostihuje všechny speciality a uživatel tak musí pátrat třeba na YouTube po dalších videích od zkušenějších tvůrců, kteří odhalují často i nedokumentované možnosti.

Věřím, že jako úvodní článek toto dostačuje a přikládám malou ukázku možností řetězení patternů za využití pouze vestavěných zvuků.

Zdroje: